لذت استفاده از امکانات هوشمند، حتی در دفتر کار
معمولاً زمانی که یک تکنولوژی جدید پدیدار میشود، تمایل داریم که آن را در خانههای خود به کار بگیریم. اما آخرین باری که ارتقایی در سیستمهای محیط کار خود ایجاد کردید چه زمانی بوده است؟
اکثر افراد بخش زیادی از روز را در اتاق کار خود میگذرانند. بنابراین جای تعجب ندارد که بگوییم اهمیت دفتر کار هوشمند، کمتر از هوشمند سازی منزل نیست.
در یک دفترکار هوشمند زمان کاری بهره وری کارمندان افزایش می یابد و کارها آنقدر سریع و راحت پیش می رود که گذر زمان احساس نمی شود.
دفترکار هوشمند چیست؟
منظور از دفتر کار هوشمند، دفتر یا اتاق کاری است که در آن دستگاههای مختلف از طریق اینترنت با هم ارتباط دارند. این دستگاهها یک اکوسیستم هوشمند ایجاد میکنند که به وسیله آن میتوان دادهها را جمعآوری کرده و از آنها اطلاعات مفیدی به دست آورد.
هدف از پیادهسازی دفتر کار هوشمند، استفاده از تکنولوژی برای افزایش بهرهوری کارمندان و صرفهجویی در مصرف انرژی است. هچنین در یک دفترکار هوشمند کارها راحت تر و با آرامش خاطر بیشتری صورت میگیرد.
مزایای هوشمندسازی محیط کاری
از همان ابتدای استفاده از یک دفتر کار هوشمند، متوجه جنبههای مثبت آن خواهید شد. لیستی از مهمترین مزایای هوشمندسازی اتاق کار در ادامه آمده است:
بهبود روابط بین افراد
بهبود و تسهیل رابطه بین افراد تأثیر مستقیمی روی بهبود عملکرد کسبوکار دارد. دفتر کار هوشمند محیطی را فراهم میکند که در آن همکاری، صحبت کردن و بهاشتراکگذاری فایلها به راحتی صورت میگیرد.
افزایش بهرهوری
تحقیقات نشان میدهد که محیطهای کاری که زیرساخت مناسبی دارند، باعث بهبود عملکرد افراد میشوند.
افزایش تعامل کارمندان
در صورتی که محیط کار مورد پسند افراد باشد، با انرژی بیشتری کار کرده و خلاقیتشان بیشتر میشود. پایه و اساس دفتر کار هوشمند، استفاده از اینترنت اشیا است. این اکوسیستم هوشمند از جنبههای مختلفی میتواند محیط کار را بهبود بخشیده و باعث افزایش تعامل افراد شود.
مدیریت آسانتر
در یک دفتر کار هوشمند، بررسی وضعیت محیط کار، ساعات کاری، رفتوآمد کارمندان و … به آسانی صورت میگیرد. بنابراین میتوانید وقت خود را صرف کارهای مهمتری کنید.
صرفهجویی در مصرف انرژی
سیستم روشنایی و کنترل دما در یک دفتر کار هوشمند، تنها زمانی فعال هستند که به آنها نیاز باشد. در نتیجه نیازی نیست که نگران روشن ماندن چراغها یا سیستم تهویه در آخر هفته باشید.
امکانات و قابلیتهای اتاق و دفترکار هوشمند
اتاق جلسه هوشمند
یکی از مهمترین اهدافی که توسط دفتر کار هوشمند باید محقق شود، بهینهسازی فضای کاری است. به این منظور میتوان اتاق جلسه را از سایر بخشهای فضای کاری جدا کرد. سپس میتوان از یک پلتفرم مدیریت جلسات برای استفاده بهتر از فضا استفاده کرد.
این قابلیت حتی برای یک دفتر کار کوچک هم مناسب است. نیازی نیست که این اتاق جلسه لزوماً از لحاظ فیزیکی جدا از سایر بخشها باشد. مزیت این سیستم عبارت است از:
- همگام کردن اتاق جلسه و تقویم، به منظور مدیریت بهتر زمان
- سهولت رزرو یا دسترسی به امکانات اتاق جلسه
- سرعتبخشی و جلوگیری از تداخل ساعات جلسات مختلف
- استفاده از دادههای جمعآوری شده در اتاق جلسه، به منظور بهبود فضای کار
سیستمهای هوشمند
در یک دفتر کار هوشمند، از سیستمهای زیر میتوان استفاده کرد و از مزایای آنها لذت برد:
البته بسته به نیاز دفتر کار شما، راهکارهای دیگر هم قابل پیادهسازی هستند.
سایر راهکارهای هوشمند ارائه شده توسط تپ لایف را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید.
سناریوها
بسیاری از فرایندهای انجام شده توسط کارمندها در طول روز تکراری هستند. به عنوان مثال هر فرد با ورود به اتاق کار خود، سیستم تهویه را روشن میکند، پردهها را باز کرده یا چراغها را روشن میکند، قهوهجوش را روشن میکند و …
همه موارد بالا را میتوان با سناریوها و با لمس تنها یک دکمه انجام داد. در این صورت در زمان صرفهجویی شده و همچنین تماس افراد با محیطهای آلوده کمتر میشود.
چکلیست هوشمند سازی اتاق کار
پیش از آنکه تصمیم به هوشمندسازی دفتر کار خود بگیرید، باید اولویتهای خود را شناسایی کرده و نیازهای افراد تیم را بدانید. در این صورت میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که هوشمند سازی را از کدام بخش شروع کنید.
چکلیست زیر به شما کمک میکند که تجربه لذتبخشی از دفتر کار هوشمند خود داشته باشید:
1- نیازهای فعلی خود را ارزیابی کنید.
از خودتان بپرسید مهمترین عاملی که باعث پیشرفت کمتر میشود چیست؟
اگر راجع به جواب این سوال مطمئن نیستید، میتوانید از سایر افراد در دفتر کار خود سوال کنید.
2- بودجه خود را مشخص کنید.
ممکن است با بودجه پایین نتوانید همه بخشها را هوشمند کنید.
بنابراین اگر بودجه شما در حدی است که بتوانید یک یا دو راهکار را پیادهسازی کنید، از راهکاری شروع کنید که بیشترین تأثیر را در محیط کار شما دارد. و البته باعث صرفهجویی در هزینههای دفتر کار میشود.
3- به میزان رشد محیط کار خود از نظر تعداد نیروی کار توجه داشته باشید.
اگر پیشبینی شما این است که در اندازه نیروی کار قرار است تغییری ایجاد شود، باید از تکنولوژیهای منعطف مانند Z-Wave استفاده کنید. در این صورت در هر زمان میتوانید دفتر کار هوشمند خود را گسترش دهید.
4- وضعیت امنیت دفتر کار خود را بررسی کنید.
اگر ضعفی در امنیت فعلی میبینید، سیستم امنیتی هوشمند را در رأس امور هوشمند سازی بگذارید. چرا که این سیستم علاوه بر حفاظت از اموال، باعث آرامش خاطر کارمندان میشود. از طرفی نیازی نیست هزینهای برای نیروی کار محافظت از اتاق کار خود بپردازید.
هوشمندسازی محل کار خود را به تیم تپ لایف بسپارید
تپلایف با سابقهای درخشان در زمینه هوشمندسازی محل کار، میتواند در تمام مراحل تبدیل دفتر کار شما به محیطی هوشمند همراهتان باشد.
برای مشاهده نمونه کار ساختمان اداری و دفتر کار هوشمند روی لینک زیر کلیک کنید.
راهکارهای هوشمند سازی تپ لایف به همراه اپلیکیشن یکپارچه موبایل، باعث بهبود تجربه کارمندان و ایجاد محیطی سالم میشود. همچنین بینشی که از طریق دادههای جمعآوری شده به دست میآید، امکان مدیریت بهتر و بهبود عملکرد در فضای رقابتی را میدهد.
برای هوشمند سازی اتاق کار خود یا دریافت مشاوره رایگان از متخصصین این حوزه، با ما تماس بگیرید.
دفتر کار هوشمند چیست؟
منظور از دفتر کار هوشمند، دفتر یا اتاق کاری است که در آن دستگاههای مختلف از طریق اینترنت با هم ارتباط دارند. این دستگاهها یک اکوسیستم هوشمند ایجاد میکنند که به وسیله آن میتوان دادهها را جمعآوری کرده و از آنها اطلاعات مفیدی به دست آورد.
پیش از هوشمند سازی دفتر کار چه مواردی را باید مد نظر داشت؟
تعداد کارمندان فعلی و آینده، نیازهای آنها، بودجه مورد نظر برای انجام هوشمند سازی و امنیت فعلی شرکت باید پیش از اقدام به هوشمند سازی مشخص شوند..
اتاق کار هوشمند چه مزایایی دارد؟
بهبود روابط بین افراد، افزایش بهرهوری و تعامل کارمندان، مدیریت بهتر و صرفهجویی در مصرف انرژی جزو مهمترین مزایای دفتر کار هوشمند هستند.