wireless protocols

احتمالاً چیزهای زیادی در مورد خانه های هوشمندی که از اینترنت اشیا (IoT) پشتیبانی می کنند می شنوید. حتی ممکن است علاقه‌مند باشید تا دستگاه‌های هوشمندی مانند سیستم‌های امنیتی، ترموستات، روشنایی یا دستیار صوتی را به خانواده خود معرفی کنید.

هوشمندسازی چندین مزیت دارد، از جمله توانایی خودکارسازی، کنترل و نظارت بر دستگاه های هوشمند خود از یک هاب، و گاهی اوقات حتی از لپ تاپ یا تلفن هوشمند خود به صورت 24 ساعته از هر کجا که هستید.

اگر این فناوری را بررسی می کنید، یکی از اولین تصمیماتی که احتمالاً می گیرید این است که کدام پروتکل ارتباطی بی سیم را اتخاذ کنید. هر دستگاه و فناوری هوشمند توسط یکی از این پروتکل ها پشتیبانی می شود و همه نقاط فروش خود را دارند.

انواع پروتکل های بیسیم

  • Wi-Fi
  • Bluetooth
  • Z-Wave
  • Zigbee

wi-Fi

بیایید با چیزی که احتمالاً بیشتر با آن آشنا هستید شروع کنیم. هزینه Wi-Fi نسبتاً کم است، بنابراین ممکن است راهی ایده آل برای استقبال از فناوری خانه هوشمند در خانه شما باشد.

دستگاه‌هایی که روی Wi-Fi کار می‌کنند، درست مانند رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند، از طریق روتر خانگی شما به اینترنت متصل می‌شوند. تنظیم آسان است و بعید به نظر می رسد که غافلگیری ناخواسته داشته باشید.

این گزینه با فناوری فرمان صوتی Google Assistant و Amazon Alexa کار می‌کند و زمانی که دستگاه‌های شما در 100 فوتی روتر یا توسعه‌دهنده‌ها قرار داشته باشند، مؤثرتر است.


 

Bluetooth

این پروتکل نیز ممکن است از قبل آشنا باشد. با گوشی هوشمند شما کار می کند و با فناوری دستیار صوتی مانند Google Assistant و Amazon Alexa سازگار است. نمی‌توانید این دستگاه‌ها را از خارج از محل کنترل کنید، اما می‌توانید تایمرها و زمان‌بندی‌ها را برنامه‌ریزی کنید تا دستگاه‌ها حتی در زمانی که شما دور هستید، همانطور که باید کار کنند.
همانند پروتکل Wi-Fi، دستگاه‌های بلوتوث زمانی به بهترین وجه کنترل می‌شوند که در فاصله حدود 100 فوتی از برنامه تلفن شما باشند.



		

Z-Wave

این فناوری هوشمند با بیش از 2600 دستگاه هوشمند قابل اجرا است. ویژگی ها و مزایای این پروتکل عبارتند از:

سازگاری با کنترل صوتی:

سازگار با دستیار‍‌های صوتی Google Assistant و Amazon Alexa.

برد گسترده – Z-Wave:

روی یک شبکه مش کار می کند که با اضافه شدن دستگاه های بیشتری به آن تقویت می شود و دامنه ارتباط را افزایش می دهد.

تداخل کم:

اگر علاوه بر شبکه Wi-Fi یا بلوتوث خود از دستگاه های Z-Wave استفاده می کنید، نگران نباشید. دستگاه های هوشمند شما با فرکانس رادیویی متفاوتی ارتباط برقرار می کنند، بنابراین تداخلی ایجاد نمی‌شود.

نصب آسان:

نصب این فناوری بسیار آسان است.

 

Zigbee

این فناوری از دستگاه‌های هوشمند متعددی از جمله ترموستات‌های Honeywell، سیستم‌های امنیتی Bosch و Samsung SmartThings پشتیبانی می‌کند. مزایای دیگر عبارتند از:

ادغام دستیار صوتی:

Zigbee مستقیماً با Amazon Echo Plus و Amazon Echo Show جفت می شود و از Google Assistant و Amazon Alexa پشتیبانی می کند.

برد گسترده:

شبکه مش سیگنال شما را با اضافه شدن دستگاه های بیشتر تقویت می کند و دامنه ارتباط را افزایش می دهد.

نصب آسان:

نصب سیستم نیز مانند Z-wave بسیار ساده  است.

 

اگر به فکر تبدیل محل سکونت خود به خانه هوشمند هستید، با پروتکل ارتباط بی سیم خود شروع کنید. پس از ایجاد آن، می‌توانید دستگاه‌های هوشمند را به دلخواه خود معرفی کنید و از تمام ویژگی‌ها، راحتی و امنیتی خانه مدرن لذت ببرید.

تپ‌لایف یک شرکت دانش بنیان هوشمندسازی ایرانی است که که انواع ساختمان هوشمند را با کیفیت بالا و در عین حال هزینه‌ای معقول برای شما پیاده سازی می‌کند. تپ‌لایف از پروتکل بیسیم Z-wave استفاده میکند زیرا قابلیت گسترش دادن آن بیشتر از سایر پروتکلهای بیسیم است و کار با آن راحت‌تر است.


Community Verified icon

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *