کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی چیست؟

آیا اینترنت اشیا در کشاورزی ایران هم استفاده می‌شود؟

پیاده سازی اینترنت اشیا در کشاورزی به چه صورتی انجام می‌شود؟

 

پیاده سازی اینترنت اشیا در کشاورزی

 

همه ما بخشی از یک زنجیره غذایی هستیم. تفاوتی نمی‌کند که چقدر در علم و تکنولوژی پیشرفت کنیم. به هر حال این یک واقعیت است که همه ما نیاز به غذا داریم.

به همین دلیل همیشه در تلاش هستیم که صنعت کشاورزی را با بروزترین تکنولوژی‌ها مجهز کرده و از مزایای آن بهره ببریم.

 

مثال‌های زیادی از استفاده از تکنولوژی درصنایع مختلف وجود دارد که وجه مشترک همه آن‌ها، موفقیت و نتایج عالی است. فنآوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، و به خصوص اینترنت اشیا کمک می‌کنند که در زمان کوتا‌ه‌تر و با تلاش کمتر، کارها را انجام بدهیم.

اما کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی ، یکی از مواردی است که علی‌رغم کاربرد بالا کمتر صحبتی راجع به آن می‌شود.

 

در این مطلب از وبسایت تپ لایف، توضیحاتی جامع راجع به نقش IoT در کشاورزی هوشمند به شما  می‌دهیم. با خواندن این مطلب خواهید دانست که:

  1. چطور IoT وارد حوزه کشاورزی شد؟
  2. در صنعت کشاورزی چه استفاده‌هایی می‌توان از اینترنت اشیا کرد؟
  3. اهداف اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی هوشمند چه مواردی هستند؟

این مطلب را به همه افرادی که دغدغه کشاورزی و تأمین غذا در آینده را دارند، یا صاحب زمین‌های کشاورزی هستند توصیه می‌کنیم.

کاربرد اینترنت اشیا در آبیاری هوشمند

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

اینترنت اشیا کشاورزی هوشمند را ممکن کرده است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که منظور از کشاورزی هوشمند چیست؟

 

کشاورزی هوشمند روشی مدرن برای تولید غذای پاکیزه و با ماندگاری بالا است. با این متد، کیفیت و کمیت محصول زیاد می‌شود و در عین حال نیروی کار لازم و مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

 

در صورت تمایل می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کرد ه و راجع به کشاورزی هوشمند، مزایا و انواع آن بیشتر بدانید:

هنگامی که از کشاورزی بر مبنای IoT صحبت می‌کنیم، منظورمان سیستمی است که برای کنترل زمین‌های کشاورزی به کمک سنسورها تعبیه شده است. این سنسورها همه اطلاعات لازم برای رشد دانه و تولید محصول را جمع‌آوری می‌کنند.

 

به علاوه نیاز به سیستم آبیاری هوشمندی داریم که اطلاعات سنسورها (میزان رطوبت خاک، دمای هوا، نور و …) را دریافت کرده و بر اساس آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

 

در طی این فرآیند، نیازی به حضور فیزیکی کشاورز نیست و از هر کجا با تلفن همراه می‌توان زمین کشاورزی را مشاهده و مدیریت کرد.

 

اگر بخواهیم سیستم هوشمند کشاورزی را با سیستم سنتی مقایسه کنیم، بدون اغراق می‌توانیم بگوییم که میزان کارآمدی این دو روش قابل مقایسه نیستند.

 

در ادامه راجع به 6 کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی صحبت می‌کنیم که باعث ایجاد انقلابی در این صنعت شده‌اند.

پیاده سازی اینترنت اشیا در کشاورزی

 

در سالهای  آینده شاهد استفاده روزافزون این تکنولوژی‌ها و تکنولوژی‌های دیگری در زمینه کشاورزی هوشمند خواهیم بود که تحول عظیمی را در صنعت کشاورزی به وجود خواهد آورد.

 

استفاده از سنسورها در فرآیندهای کشاورزی موضوع تازه‌ای نیست. اما مشکل رویکرد سنتی استفاده از سنسورها این است که اطلاعات را به صورت لحظه‌ای در اختیار شما نمی‌گذارد. مثلاً اطلاعاتی که از سنسور به دست می‌آید، در یک حافظه ذخیره می‌شود تا در زمانی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

اما در کشاورزی هوشمند، از سنسورهای هوشمند و مدرنی استفاده می‌شود که قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را دارند. با این سیستم، می‌توانید اطلاعات لحظه‌ای را به دست آورده و تصمیم‌گیری‌های به موقع و دقیق داشته باشید.

 

اینترنت اشیا در بسیاری از فعالیت‌ها به کمک کشاورزان می‌آید.  یکی از این فعالیت‌ها مشاهده و کنترل میزان آب موجود در تانکرها است. درباره آبیاری هوشمند زمین‌های کشاورزی می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کرده و بیشتر بخوانید:

علاوه بر کاربرد اینترنت اشیا در آبیاری هوشمند، می‌توان به نقش IoT در کنترل روند رشد دانه‌ها اشاره کرد. پیشرفت اینترنت اشیا این امکان را فراهم کرده که کشاورزان بتوانند از لحظه شروع رشد دانه تا زمان تبدیل شدن آن به یک گیاه کامل را به طور دقیق بررسی کنند. این نظارت و بررسی، شامل مدت زمان رشد، منابع مصرفی دانه و … می‌شود.

 

می‌توان معرفی اینترنت اشیا در کشاورزی را موج دوم انقلاب سبز در جهان دانست. IoT مزایای مضاعفی برای کشاورزان دارد:

  • کشاورزان می‌توانند در زمان کمتری کارها را انجام دهند.
  • کیفیت محصولات به لطف داده‌هایی که از سنسورها به دست می‌آید، بسیار بالاتر است.

1. کشاورزی دقیق (Precision Farming)

 

منظور از کشاورزی دقیق، هر کاری است که انجام می‌دهیم تا دقت کشاورزی و مزرعه‌داری را به حداکثر برسانیم. برای رسیدن به این هدف، تکنیک‌های مختلفی از حوزه فنآوری اطلاعات، هوش مصنوعی، سخت‌افزارهای خودکار و … استفاده می‌شوند.

 

برای انجام کشاورزی دقیق، داشتن 3 مورد زیر ضروری است:

  • اینترنت پرسرعت
  • تلفن همراه
  • ماهواره‌های قابل اطمینان و کم‌هزینه، برای تصویررداری و موقعیت‌یابی

 

کشاورزی دقیق به عنوان مهمترین کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی  شناخته می‌شود و در حال حاضر در سراسر دنیا توسط کمپانی‌های بزرگ در حال توسعه و پیشرفت است.

2. پهپاد کشاورزی

 

امروزه در صنایع مختلفی از هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها استفاده می‌شوند و صنعت کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست.

برخی از کاربردهای پهپاد در کشاورزی عبارت‌اند از:

 

  1. بررسی وضعیت خاک (حاصل‌خیزی، فرسایش، رطوبت و …)
  2. سم‌پاشی یا رساندن مواد مغذی مورد نیاز به گیاهان
  3. آبیاری محصولات کشاورزی
  4. جمع‌آوری اطلاعات به صورت لحظه‌ای از بخش‌های مختلف زمین
  5. بررسی وضعیت سلامت و رشد محصولات

 

در ویدیوی زیر می‌توانید یک نمونه پهپاد کشاورزی را مشاهده کرده و مزایا و کاربرد آن را ببینید:

3. گلخانه هوشمند

گلخانه هوشمند راهکاری جایگزین برای گلخانه‌های سنتی است که به منظور کاهش نیروی انسانی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی ایجاد شده است.

 

درباره این که گلخانه هوشمند چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد، می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کرده و مطلب جامع وبسایت تپ لایف را در این باره بخوانید:

سنسورهای اینترنت اشیا در داخل گلخانه قرار می‌گیرند و اطلاعاتی مهم راجع به دمای هوا، رطوبت، فشار و سطح نور را ارائه می‌دهند. به واسطه همین اطلاعات، فرآیندهایی مانند روشن کردن چراغ‌ها، کنترل دما و … صورت می‌گیرند.

4. پایش شرایط هوا

 

آب و هوا و شرایط اقلیمی نقشی اساسی در رشد صحیح دانه‌ها ایفا می‌کنند. برای کشاورزان، مهم‌ترین چیز این است که بدانند یک گیاه در چه آب و هوایی امکان رشد دارد؛ چرا که هرگونه اشتباه در این زمینه ممکن است خسارت مالی زیادی به آن‌ها بزند.

 

راهکارهای اینترنت اشیا به کشاورزان کمک می‌کنند که اطلاعات لحظه‌ای راجع به آب و هوای محیط داشته باشند و بر اساس آن برای کاشت محصول و سایر اقدامات کشاورزی تصمیم بگیرند.

 

اکوسیستم اینترنت اشیا بر پایه سنسورها است و این سنسورها می‌توانند در زمینه تغییرات آب و هوایی پیش‌بینی‌هایی را انجام دهند. به این ترتیب، کشاورز همیشه یک قدم جلوتر از اتفاقاتی مانند باران ناگهانی، سرمانی بیش از اندازه و … است.

5. پردازش تصاویر کامپیوتری

 

برخی از سنسورها توانایی ضبط  تصاویر را دارند. در نتیجه می‌توان آن‌ها را در بخش‌های مختلفی از زمین کشاورزی قرار داد تا بتوان از اطلاعات پردازش تصاویر استفاده کرد. اما این کار چرا لازم است؟

 

  1. کنترل کیفی

پردازش تصویر به کمک یادگیری ماشین، تصاویر داخل پایگاه داده را با تصاویر به دست آمده از سنسورها مقایسه می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند راجع به اندازه، رنگ یا میزان رشد گیاه اطلاعاتی کسب کرده و کیفیت محصولات را کنترل کنند.

  1. مرتب‌سازی و رتبه‌دهی

تصاویر کامپیوتری کمک می‌کنند که محصولات را بر اساس رنگ، اندازه، شکل و … طبقه‌بندی کنیم.

  1. کنترل آبیاری

تصاویر کمک می‌کنند که نقشه‌های از آبیاری زمین تهیه شود. این اطلاعات بینشی راجع به بهترین زمان برداشت محصول را به کشاورز می‌دهند.

6. مراقبت از دام و طیور

 

با استفاده از اینترنت اشیا، مزرعه‌داران نیازی ندارند که برای نظارت و مراقبت از دام و طیور حتماً در محل حضور داشته باشند. به علاوه سنسورهای مختلف با بررسی شرایط سلامتی حیوانات، موارد مشکوک را پیدا کرده و جلوی گسترش بیماری را می‌گیرند.

 

با استفاده از IoT، مزرعه‌داران و دامداران مطمئن هستند که حیوانات در سلامت، رفاه و امنیت هستند و با آن‌ها آب و غذای کافی می‌رسد.

 

نرم افزار مدیریت کشاورزی

خلاصه مطلب

 

در این مطلب به بررسی کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی پرداختیم و دیدیم که این تکنولوژی چطور می‌تواند به کشاورزان کمک کند.

 

اینترنت اشیا در کشاورزی شامل ردیابی وسایل نقلیه کشاورزی، نظارت بر دامداری، نظارت بر انبارداری و غیره می باشد.

 

پیاده سازی اینترنت اشیا در کشاورزی، موضوعی است که امروزه و با بحران‌های موجود مرتبط با کم ‌آبی و کمبود غذا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

 

امیدواریم که در کشورمان ایران هم کاربرد و اهمیت حوزه اینترنت اشیا مشخص شده و کشاورزان بتوانند با استفاده از آن، به خود و محیط زیست کمک بزرگی کنند.

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی چیست؟

از نظارت بر دام و طیور گرفته، تا کشاورزی دقیق و پهپادهای کشاورزی، همه جزو کاربردهای اینترنت اشیا هستند که می‌توانید راجع به 7 مورد آن در وبسایت تپ لایف بخوانید.

پهپادها در کشاورزی چه کاربردی دارند؟

پهپادها می‌توانند در زمین کشاورزی کارهای مختلفی انجام دهند. به عنوان مثال برای آبیاری زمین‌ها، بررسی وضعیت خاک زمین کشاورزی، سم‌پاشی، بررسی سلامت گیاهان و …

تصاویر کامپیوتری به دست آمده از سنسورها چه کاربردی دارند؟

سنسورها با تصویربرداری از زمین‌های کشاورزی، اطلاعات ورودی برای پردازش تصویر را فراهم می‌کنند. از بینش به دست آمده از پردازش تصویر، برای کنترل کیفی و سامان‌دهی زمین‌ها استفاده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *