طراحی و اجرای BMS یا سیستم مدیریت ساختمان در ابتدا ممکن است به نظر کارفرمایان، و عوامل پروژه کاری دشوار، هزینهبر و با مراحل متعدد باشد. اما باید در نظر داشت که این سیستمها قابلیت انعطافپذیری بالایی دارند و میتوانند با هر سطح از نیاز منطبق شوند.
به علاوه، مراحل اجرای BMS مشخص و دقیق است و ضروری است برای حداکثر کردن بهرهوری توسط متخصصین این حوزه انجام گیرد.
مراحل اجرای یک پروژه سیستم جامع مدیریت ساختمان(BMS)
1- اطلاع رسانی دقیق به مشتری، نیازسنجی پروژه و ارائه مشاوره:
متخصصین حوزه BMS باید اطلاعرسانی شفاف و دقیق راجع به سیستم مدیریت ساختمان به مشتریان انجام دهند. ارائه مستنداتی مانند کاتالوگها و مستندات مربوط به پروژههای قبلی به مشتری برای تصمیمگیری بهتر کمک میکند.
از آنجا که ممکن است سطح نیازمندی هر ساختمان به هوشمندسازی با ساختمان دیگر متفاوت باشد، باید در این مرحله جلساتی برای نیازسنجی پروژه انجام شود. همچنین باید جلساتی با کارشناسان و مدیران اجرایی پروژه برگزار و در نهایت مشاورههای لازم برای اجرای هر چه بهتر BMS به مشتری ارائه شود.
2- طراحی اولیه سیستم مدیریت هوشمند ساختمان:
میتوان گفت طراحی اولیه، بخش حیاتی انجام پروژه BMS است. در این بخش، با توجه به نیازسنجی که در مرحله اول انجام شد، نقشههای الکتریکال و مکانیکال، بلوک دیاگرام کامل سیستم تهیه و پروتکل و تجهیزات مورد نیاز انتخاب میشود. سپس طرح اولیه از جنبههای مختلف اقتصادی و کیفی بررسی و گزارشاتی جهت ارائه به کارفرما آماده میشود.
3- طراحی نهایی و زمانبندی:
با توجه به نظرات کارفرما، طرح اولیه از جنبههای مختلف بررسی و اصلاح میشود. برای تامین بهتر خواستههای مشتری، طرح اولیه باید کاملا منعطف و قابل تغییر باشد.
به علاوه با توجه به برآورد زمانی، برای تهیه تجهیزات و اجرای پروژه، مدیریت زمانی پروژه انجام شده و به کارفرما تحویل داده میشود.
4- اجرای پروژه:
کار اصلی تیم اجرای سیستم مدیریت ساختمان از این بخش شروع میشود. تیم اجرایی در محل پروژه مستقر میشود و زیرساختهای اولیه را مهیا میکنند. تیم برنامهنویسی پروژه نیز وظیفه راهاندازی و برنامهنویسی تجهیزات BMS را بر عهده میگیرند. در این مرحله سیستم کنترل مرکزی اجرا شده و نرمافزارها و سختافزارهای مختلف تست و یکپارچه میشوند.
5- تست نهایی، تحویل سیستم و آموزش:
پس از اطمینان از پیادهسازی و اتصالات صحیح سیستم، پروژه را به کارفرما تحویل میدهد تا در صورت نیاز تغییرات مورد نظر ایشان انجام شود.
در این بخش آموزشهای لازم برای هر شخص، از مدیر سیستم تا تکنسین فنی ارائه میشود. همچنین ارائه دفترچه راهنما به مشتری به استفاده بهتر از BMS کمک میکند.
6- گارانتی و پشتیبانی:
با توجه به استراتژی شرکت انجام پروژه، در زمانهای مختلف بازدیدهایی از پروژه صورت میگیرد. به علاوه شرکت موظف است همواره آماده پاسخگویی به سوالات و انتقادات مشتریان باشد.
مشاوره ، طراحی و اجرای BMS توسط متخصصان تپ لایف
به صورت عام دو مفهوم خانه هوشمند و BMS به جای یکدیگر استفاده میشوند اما باید توجه داشت که BMS از لحاظ اندازه پروژه بزرگتر از خانه هوشمند است و برای برقراری ارتباط و هماهنگی تجهیزات هوشمند به وجود آمده است.
هدف تپ لایف در ارائه راهکارهای BMS و هوشمندسازی، تامین دقیق نیازهای کارفرما است. در نتیجه علاوه بر مراحل فوق، برای هر پروژه خاص مرحلهای برای شخصیسازی راهکارها، با توجه به خواسته مشتری انجام میشود. نمونه راهکارها مانند سیستم اعلام حریق یا آسانسور، در مرحله نیازسنجی پروژه به کارفرما ارائه خواهد شد تا به تصمیمگیری ایشان کمک شود.
کنترل هوشمند دما و سیستم تهویه، سیستم روشنایی هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و سایر موارد گفته شده در بخش محصولات وبسایت تپلایف، قابل طراحی، پیادهسازی و شخصیسازی در ساختمانهای با کاربری مخلتف هستند.
بیشتر بخوانید:
بدون دیدگاه