سیستم مدیریت انرژی چیست

سیستم مدیریت انرژی چیست و چه کاربردی دارد

با ایجاد زیرساخت‌های جدید و به خصوص به وجود آمدن سیستم مدیریت ساختمان (bms)  موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی اهمیت دو چندان یافته است. از آن جا که این موضوع اهمیت زیادی دارد و سیستم‌های bms ممکن است قدرت لازم برای مدیریت مصرف انرژی را در ساختمان‌ها تجاری نداشته باشند، سیستم‌ مدیریت انرژی (EMS) به وجود آمد.

در ادامه علت به وجود آمدن، نحوه عملکرد و ویژگی‌های لازم برای یک سیستم مدیریت انرژی خوب را بررسی می‌کنیم.

سیستم مدیریت انرژی (EMS) چیست

EMS مخفف عبارت Energy Management System به معنای سیستم مدیریت انرژی است.

سیستم مدیریت انرژی (EMS) سیستم اتوماسیونی است که داده‌های مربوط به انرژی را جمع‌آوری کرده و از طریق نمودارها، ابزارهای نظارت آنلاین، گزارشات و… به کاربران ارائه می‌دهد.

به عبارت ساده‌تر، EMS شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها است که به شما اطمینان می‌دهند انرژی در ساختمان تحت کنترل بوده و هدر نمی‌رود.

EMS یک تصویر واضح و دقیق از میزان مصرف انرژی و هزینه‌ها می‌دهد. به وسیله اطلاعات ارائه شده میتوان تصمیمات درستی برای زمان حال و همچنین آینده گرفت.

 

در ادامه علت به وجود آمدن، نحوه عملکرد و ویژگی‌های لازم برای یک EMS  را بررسی می‌کنیم.

مزایای پیاده‌سازی سیستم مدیریت انرژی در ساختمان

  • راه حل مقرون به صرفه برای بهینه سازی مصرف انرژی
  • کاهش خطای انسانی در مرحله جمع‌آوری داده
  • نصب و نگهداری آسان
  • قابلیت تشخیص خطاهای دستگاه‌های الکتریکی
  • تحلیل دقیق داده‌ها برای تخمین میزان انرژی مورد نیاز
  • سهولت مشاهده گزارش‌ها و داده‌های بلادرنگ مخصوص به دستگاه‌ها
  • ارسال پیام هشدار از طریق SMS
  • نمایش گرافیکی میزان مصرف انرژی در قالب نمودارها، جداول و ...

ویژگی‌های ضروری EMS

  • کارآمد بودنبرای یک سیستم مدیریت انرژی ضروری است که بتواند به صورت بلادرنگ کارآمد باشد.
  • کاربر پسند بودنEMS هر چقدر هم که قدرتمند باشد، تا زمانی که نتواند اطلاعات را به درستی به کاربر اعلام کند ارزشی نخواهد داشت.
  • انعطاف پذیریتفاوتی نمی‌کند از EMS در یک منطقه مسکونی استفاده شود یا یک مرکز تجاری. یک سیستم مدیریت انرژی مناسب خود را با شرایط تطبیق می‌دهد.
  • قابلیت یادگیری با پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی، می‌توان حتی بدون حضور در یک مکان از EMS استفاده کرد. قابلیت یادگیری از سیستم و اطلاعات و تصمیم‌گیری‌های فنی، محیطی یا مالی بر اساس آن‌ها از ویژگی‌های EMS است.
  • قابلیت اطمینانبعضی از سیستم‌های مدیریت انرژی منبع باز هستند؛ به همین دلیل قیمت مناسب‌تری دارند. اما باید توجه داشت که این موضوع در موارد مهمی مانند امنیت مجازی تداخل ایجاد نکند.

اهداف سیستم مدیریت انرژی

  • نگهداری تدارکات لازم در ساختمان برای جمع‌آوری و تحلیل داده
  • به حداقل رساندن هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی، بدون پایین آمدن کیفیت خدمات
  • بهبود امنیت انرژی و حفظ محیط زیست
  • به دست آوردن الگوی مصرف و ارائه پیشنهاداتی برای کاهش آن
  • کاهش مصرف انرژی
  • ایجاد محیطی مطلوب و به دور از دغدغه هدر رفتن انرژی
  • آموزش تمامی افراد ساختمان راجع به مدیریت انرژی و بهینه‌سازی مصرف
  • آماده کردن و پیاده‌سازی مستندات، به منظور تحلیل و بررسی

در واقع EMS به وجود آمده است تا به سوالات زیر پاسخ دهد:

سوالاتی که سیستم مدیریت انرژی میتواند پاسخ دهد

سیستم مدیریت انرژی چگونه کار می‌کند

این سیستم اطلاعات را از سنسورهای مختلفی که انرژی را اندا‌زه‌گیری میکنند، دریافت می‌کند. سنسورها در هر قسمتی که امکان مصرف انرژی دارند، از سیستم تهویه تا کنتور اصلی ساختمان قرار می‌گیرند.

در صورتی که درالگوی مصرف موردی غیر معمول مشاهده شود یا دستگاهی نیاز به تعمیر داشته باشد، EMS به مدیر ساختمان یا مسئول مصرف انرژی پیامی ارسال می‌کند.

 

اما مصرف معمول انرژی چگونه مشخص می‌شود؟

تشخیص میزان معمول مصرف انرژی هم به عهده EMS است. این سیستم با ایستگاه‌های هواشناسی ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی مانند سرعت باد، دما، میزان رطوبت و … را جمع‌آوری می‌کند. با استفاده از داده به دست آمده سیستم می‌تواند مصرف انرژی روز آینده را پیش‌بینی کند.

EMS بر پایه نرم‌افزار است و اطلاعات را به صورت بلادرنگ دریافت می‌کند. این نرم‌افزار عوامل خارجی موثر بر مصرف انرژی مانند ساعت، روز، تعداد افراد داخل ساختمان و … را در نظر می‌گیرد. به این ترتیب گزارش ارائه شده راجع به بیشینه مصرف در هر بخش ساختمان دقیق بوده و می‌توان از آن برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کرد.

به چه دلیل باید از سیستم‌های مدیریت انرژی استفاده کرد؟

دسترسی از هر کجا

شما میتوانید هر وسیله‌ای که انرژی مصرف می‌کند، از ترموستات‌ها و موتورها گرفته تا سیستم روشنایی خانه را کنترل کنید. این نظارت به صورت بیسیم و با اپلیکیشن تلفن همراه شما امکان پذیر است.

بازگشت سرمایه

EMS بین 8 تا 20 درصد هزینه‌های مربوط به انرژی را کاهش می‌دهد.
در واقع هزینه‌ای که در ابتدا انجام داده‌اید در یک بازه زمانی 24 تا 36 ماهه به شما بازخواهد گشت.

نصب آسان و بدون دردسر

به لطف پیشرفت تکنولوژی، سیستم مدیریت انرژی شما به سرعت و بدون هیچگونه اتلاف وقتی نصب و راه‌اندازی می‌شود. همچنین می‌توانید از همان لحظه راه‌اندازی سیستم، مدیریت انرژی مصرفی را آغاز کنید.

آینده‌نگری

EMS در هر زمان شبانه روز اطلاعات مصرف را جمع‌آوری میکند. با تحلیل این اطلاعات می‌توانید الگوی مصرف خود را در طی زمان اصلاح کرده و با مصرف بهینه انرژی به حفظ سرمایه آیندگان کمک کنید.

سیستم مدیریت انرژی (EMS) چیست؟

سیستم مدیریت انرژی (EMS) سیستم اتوماسیونی است که داده‌های مربوط به انرژی را جمع‌آوری کرده و از طریق نمودارها، ابزارهای نظارت آنلاین، گزارشات و… به کاربران ارائه می‌دهد. EMS شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها است که به شما اطمینان می‌دهند انرژی در ساختمان تحت کنترل بوده و هدر نمی‌رود.

نصب سیستم مدیریت انرژی چقدر زمان می‌برد؟

به لطف پیشرفت تکنولوژی، سیستم مدیریت انرژی شما به سرعت و بدون هیچگونه اتلاف وقتی نصب و راه‌اندازی می‌شود. همچنین می‌توانید از همان لحظه راه‌اندازی سیستم، مدیریت انرژی مصرفی را آغاز کنید.

سیستم مدیریت انرژی چگونه کار می‌کند؟

این سیستم اطلاعات را از سنسورهای مختلفی که انرژی را اندا‌زه‌گیری میکنند، دریافت می‌کند. سنسورها در هر قسمتی که امکان مصرف انرژی دارند، از سیستم تهویه تا کنتور اصلی ساختمان قرار می‌گیرند. در صورتی که درالگوی مصرف موردی غیر معمول مشاهده شود یا دستگاهی نیاز به تعمیر داشته باشد، EMS به مدیر ساختمان یا مسئول مصرف انرژی پیامی ارسال می‌کند.

3 دیدگاه

  • با سلام
    در ساختمانی با 9 واحد زندگی میکنیم . لطفا راهنمائی فرمائید برای اینکه مصرف هر خانواده از گاز ، آب ، برق مشترک بطور جدگانه محاسبه شود چه پیشنهادی ارائه میفرمائید . لازم به توضیح است که :
    سیستم سرمایشی و گرمایشی مشترک است . گرمایش با حرارت مرکزی و انتقال گرما از طریق لوله به کویل های سیستم و هوادهی انجام میشود .
    برای سرمایش ، هر واحد دارای کمپرسور و کوندانسور مستقل مخصوص بخود میباشد ، ولی کندانسور با اب ورودی از برج خنک کن که مشترک است خنک میشود .
    برق مصرفی هر واحد مستقل است . ،
    با تشکر و سپاس قبلی

    • سلام و وقت بخیر خدمت شما
      با نصب کنتورهای هوشمند آب، برق و گاز برای هر واحد و استفاده از بخش بهره برداری هوشمند و کیف پول اپلیکیشن تپ لایف، میزان مصرف هر واحد به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. با وارد کردن مشخصات قبض در هر دوره در پنل مدیریت ساختمان، سهم هر واحد از روی اطلاعات کنتور هوشمند مشخص شده و به صورت خودکار از حساب کیف پول واحد کسر می‌شود. مبلغ شارژ ماهانه هر واحد نیز به صورت خودکار محاسبه شده و در حساب هر واحد ثبت می شود.
      مالک هر واحد می‌تواند علاوه بر مشاهده میزان و سابقه میزان مصرف، کیف پول خود را به صورت آنلاین شارژ کرده و برای پرداخت سهمیه قبض و یا شارژ اقدام کند. همچنین می تواند سابقه تمام هزینه‌ها و پرداخت‌های خود را در اپلیکیشن مشاهده کند.
      برای نصب و راه اندازی بهره برداری هوشمند تپ لایف با کارشناسان ما تماس بگیرید

    • سلام وقت بخیر ما برای هر یک از انشعابات آب،برق،گاز شما میتوانید کنترل هوشمند نصب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *