انتخاب پریز هوشمند

بیشتر افراد، تجربه هوشمندسازی خانه خود را با پریزهای هوشمند شروع می‌کنند. این وسیله کوچک و کارراه‌انداز، قابلیت تبدیل دستگاه‌های برقی غیرهوشمند را به نوع هوشمندشان دارد. البته انتخاب این پریزها نیاز به دقت دارد. چرا که ممکن است هر پریز هوشمندی مناسب نیاز شما نباشد. بنابراین اگر قصد خرید پریز هوشمند را دارید، دست نگه دارید و ابتدا، راهنمای خرید پریز هوشمند که در ادامه آمده است مطالعه کنید.

پیش‌نیاز خواندن این راهنما، آشنایی با پریز هوشمند و انواع آن است. در مطلب زیر به طور کامل راجع به این پریزها و مزایا و امکانات آن‌ها توضیح داده‌ایم.

راهنمای خرید پریز هوشمند – نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

اگر در گوگل عبارت “خرید پریز هوشمند” را جستجو کنید، انواع و اقسام مختلفی از این وسیله را خواهید دید. اما کدام را انتخاب کنیم؟

آیا همه این محصولات قابلیت یکسانی دارند و صرفاً در ظاهر متفاوت هستند؟

پاسخ منفی است. ممکن است شما یک پریز هوشمند را  بدون تحقیق بخرید و هیچگاه نتوانید از آن استفاده کنید. چرا که بعضی از این پریزها، با تعداد کمی از دستگاه‌ها سازگاری دارند.

همچنین قابلیت‌ پریزهای هوشمند با هم متفاوت است. مثلاً ممکن است یک پریز قابلیت کم و زیاد کردن نور داشته باشد و دیگری نه.

پیش از خرید پریز هوشمند، باید 5 سوال زیر را از خود پرسیده و جواب دهید:

سوال اول: می‌خواهید از پریز هوشمند در داخل خانه استفاده کنید یا محیط بیرون؟

عده‌ای از افراد برای هوشمندسازی سیستم روشنایی حیاط، پمپ آب استخر، آبیاری باغچه یا سیستم تهویه دمای گلخانه از پریزهای هوشمند استفاده می‌کنند.

استفاده از پریزهای هوشمند معمولی در فضاهای بیرون از یک خانه هوشمند،باعث میشود دیر یا زود به خود پریز یا به وسیله متصل به آن آسیب وارد شود. علت این است که پریز هوشمند معمولی، مقاومت کمی نسبت به آب و تغییرات محیطی دارد.

بنابراین اگر قصد دارید از پریز هوشمند برای محیط های خارجی یک خانه هوشمند استفاده کنید، توجه داشته باشید که مدل‌های مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا برای شما مناسب است.

از لحاظ عملکرد، پریزهای هوشمند مخصوص خارج خانه تفاوتی با پریزهای هوشمند معمولی ندارند. همچنین هر دو نوع پریز مصرف انرژی بسیار کمی دارند. به علاوه هیچ کدام از این پریزها نیاز به سیم‌کشی ندارند و به صورت کاملاً بیسیم کار می‌کنند.

تفاوت این دو صرفاً در مقاومت بالای نوع دوم در برابر رطوبت، آب و هرگونه تغییرات آب و هوا است.

 

برخی مزایای پریز هوشمند

  • کنترل از راه دور وسایل و برنامه ریزی جدول زمانی برای آنها (مثلا روشن و خاموش کردن آنها در زمان مشخص)
  • بالا رفتن امنیت خانه(مثلا زمانی که مسافرت هستید میتوانید در شب چراغ خانه را روشن کنید تا به نظر نرسد کسی خانه نیست)
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

نحوه تشخیص پریز هوشمند معمولی از پریز هوشمند مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا

 

معمولاً پریزهای هوشمند مقاوم در رنگ‌های تیره ارائه شده و پوشش محافظی اطرافشان دارند.

روش بهتر برای تشخیص نوع پریز هوشمند و این که آیا با شرایط محیطی شما سازگار است یا خیر، بررسی IP rating محصول است.

IP rating، مقیاسی است که نشان می‌دهد یک دستگاه چه میزان در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است. این عدد برای دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود. رتبه‌بندی IP را با یک عدد رو درقمی نشان می‌دهیم:

 

  • رقم اول نشان‌دهنده میزان مقاومت دستگاه در برابر جامدات است و عددی بین 0 تا 6 است.
  • رقم دوم، میزان مقاومت در برابر آب را نشان می‌دهد و عددی بین 0 تا 8 است.

به عنوان مثال اگر یک دستگاه IP67 داشته باشد، به این معنا است که حتی در برابر گرد و غبار مقاوم است و می‌توانید آن را تا عمق یک متری داخل آب فرو ببرید.

با بررسی این عدد و در نظر گرفتن شرایط محیطی خود، می‌توانید انتخابی درست داشته باشید.

پریز هوشمند مناسب محیط داخل حانه

سوال دوم: چند وسیله را قرار است به پریز هوشمند متصل کنید؟ آیا این وسایل نزدیک به هم هستند؟

از نظر تعداد پریز هوشمند، هنگام خرید سه انتخاب خواهید داشت:

  • پریز هوشمند در بسته‌بندی تکی
  • چند پریز هوشمند در یک بسته
  • چندراهی هوشمند

اما کدام یک را باید انتخاب کرد؟
اگر تعدادی دستگاه دارید که می‌خواهید در یک فضای کوچک از خانه هوشمند خود از آن‌ها استفاده کنید، چندراهی هوشمند مناسب شما است. چندراهی‌های هوشمند معمولاً شامل 4 خروجی برق هستند که هر کدام را می‌توانید به صورت جداگانه با تلفن همراه خود کنترل کنید. به علاوه یک کلید روشن/خاموش برای همه خروجی‌ها روی چندراهی هوشمند تعبیه شده است.

 

در صورتی که هزینه محدودی دارید و می‌خواهید چند دستگاه را هوشمند کنید، می‌توانید از بسته‌بندی چندتایی پریزهای هوشمند استفاده کنید. این پریزها معمولاً از برندهای کمترشناخته‌شده هستند و به نسبت پریزهای هوشمند تکی، امکانات کمتری دارند. اما به هر حال کار شما را راه خواهند انداخت.

 

و در نهایت اگر قصد هوشمند کردن یک یا دو وسیله را در خانه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از پریزهای هوشمند تکی استفاده کنید. این پریزها امکانات فراوان و جالبی برای شما دارند و همچنین رضایت کاربران از عملکرد آن‌ها، بیشتر از چندراهی‌های هوشمند است.

سوال سوم: آیا اندازه و شکل پریز هوشمند برای شما اهمیت دارد؟

بعضی از پریزهای هوشمند به قدری بزرگ هستند که ممکن است در مسیر پریز کناری خود قرار بگیرند. بنابراین هنگام انتخاب و به خصوص در خرید آنلاین پریز هوشمند، توجه داشته باشید که حتماً اندازه آن را بررسی کنید.

پریزهای هوشمند در اندازه‌ها و شکل‌های متنوعی ارائه می‌شوند. در نتیجه اگر به دنبال یک وسیله کوچک برای خانه هوشمند خود هستید، قطعاً آن را پیدا خواهید کرد.

البته این را در نظر داشته باشید که پریزهای هوشمند بزرگ‌تر، معمولاً دکمه‌های فیزیکی برای روشن و خاموش کردن دارند. این ویژگی برای زمانی که تلفن همراه کنارتان نیست به کار می‌آید. به علاوه برخی از پریزهای هوشمند بزرگ، خروجی USB دارند که به کمک آن می‌توانید کنترلرهای کنسول بازی یا تلفن همراه خود را شارژ کنید.

انواع پریز هوشمند

سوال چهارم: انتظار شما از یک پریز هوشمند چیست؟

وظیفه اصلی پریزهای هوشمند، روشن و خاموش کردن دستگاه‌های غیرهوشمند از راه دور و از طریق تلفن همراه است. این قابلیت را همه پریزهای هوشمند دارند.

اما بعضی از پریزهای هوشمند، علاوه بر مورد بالا قابلیت‌های دیگری هم دارند. این امکانات باعث افزایش قیمت پریز هوشمند می‌شود. تنها در صورتی پریز هوشمند با قابلیت‌های مختلف را تهیه کنید، که به آن‌ها نیاز داشته باشید.

 

بعضی از امکانات اضافه پریزهای هوشمند عبارتند از:

  •  پورت USB برای شارژ موبایل و سایر دستگاه‌ها
  • دکمه فیزیکی روی پریز، برای خاموش یا روشن کردن به صورت دستی
  • قابلیت تغییر شدت نور
  • قابلیت ضد آب بودن کامل
  • قابلیت استفاده با دستیار صوتی
  • صفحه نمایش رنگی برای نمایش روشن یا خاموش بودن دستگاه

سوال پنجم: پریز هوشمند شما باید با چه وسایل و سیستم خانه هوشمندی سازگار باشد؟

پاسخ این سوال از این جهت اهمیت دارد که شرکت‌های بزرگی مانند Google Nest و Amazon شروع به محدود کردن ارتباط خود با سایر کمپانی‌ها کرده‌اند.

در کل بهتر است که تجهیزات مختلف خانه هوشمند، از یک برند یا از برندهای شریک و مرتبط با یک‌دیگر انتخاب شوند. چرا که در کنار این هماهنگی و سازگاری دستگاه‌ها، امکانات متنوعی برای شما فراهم می‌شود.

به علاوه باید به این نکته توجه کنید که بعضی از پریزهای هوشمند به همراه هاب اختصاصی خود ارائه می‌شوند.

شاید این پریز، اولین قدم شما برای داشتن یک خانه هوشمند باشد. اما در زمینه اتوماسیون خانه باید آینده‌نگر بود و به ارتقاء آن نیز فکر کرد.

سخن آخر

پس از پاسخ‌دهی به سوالات بالا، انتخاب چیزی که واقعاً برای شما مفید باشد راحت‌تر می‌شود.

توجه داشته باشید که انتخاب یک پریز هوشمند مناسب جهت هوشمندسازی ساختمان، کاملاً بستگی به نیازهای شما دارد. بنابراین هیچ نیازی به خرید محصولات گران‌قیمت نیست.

مطالب زیر در وبسایت تپ لایف، ممکن است برای شما جالب باشند.

با کلیک روی دکمه زیر می‌توانید بهترین گجت‌های سال 2021 را مشاهده کنید. بهترین پریز هوشمند نیز در این لیست معرفی شده است.

احتمالاً با تجربه راحتی و آسایشی که با پریز هوشمند به وجود می‌آید، تمایل به داشتن سایر گجت‌های هوشمند هم داشته باشید. دو مطلب زیر در وبسایت تپ لایف، محبوب‌ترین گجت‌های هوشمند را معرفی می‌کنند که بدون دردسر و بیسیم قابلیت نصب دارند.

تفاوت پریزهای هوشمند در چیست؟

وظیفه اصلی همه پریزهای هوشمند، روشن و خاموش کردن وسایل برقی غیرهوشمند از راه دور است. اما این پریزها ممکن است از لحاظ امکانات جانبی، شکل و اندازه، میزان مقاوم بودن و … با هم متفاوت باشند.

آیا می‌توان چند دستگاه برقی را به یک پریز هوشمند متصل کرد؟

خیر. به این منظور می‌توانید از چند پریز هوشمند یا چندراهی هوشمند استفاده کنید.

آیا می‌توان از پریز هوشمند در فضای خارج خانه استفاده کرد؟

بله. البته هر پریز هوشمندی چنین قابلیتی ندارد. با بررسی کد IP محصول، باید مطمئن شوید که پریز هوشمند در برابر تغییرات شرایط آب و هوا مقاوم است.

2 دیدگاه

  • مطلب مفيدي بود در خصوص پريزهاي هوشمند و براي تصميم گيري در مورد خريد پريز و نوع مناسبش به بنده كمك كرد. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *