آرامش بیشتر بیماران در بیمارستان هوشمند!
در این روزهای گسترش کرونا، بیشتر ما حداقل یک بار سر و کارمان به بیمارستانها افتاده است. نیاز به خدمات درمانی در حال افزایش است و انتظار بیماران نیز برای کیفیت بالای خدمات درمانی روز به روز بالا میرود.
بیمارستان هوشمند در واقع راهحلی است که به کمک آن هم بیماران راضی باشند، هم کارکنان بیمارستان و کادر درمان.
منظور از بیمارستان هوشمند چیست؟
منظور از بیمارستان هوشمند، بیمارستانی است که فرایندهای بالینی، سیستمهای مدیریتی و حتی زیرساخت را بازطراحی یا بهینهسازی میکند. این بهینهسازی با استفاده از زیرساخت شبکه دیجیتال و اینترنت اشیا انجام میشود و هدف آن ارائه خدماتی است که در حالت غیر هوشمند میسر نیست.
یک جزء مهم بیمارستانهای هوشمند، توانایی جمعآوری دادهها و ارائه بینش از اطلاعات است. این همان چیزی است که بیمارستان هوشمند را از بیمارستان دیجیتال متمایز میکند. به عبارت دیگر برای هوشمند سازی بیمارستان، حذف فرایندهای کاغذی و دیجیتال کردن آنها کافی نیست. بلکه باید بتوانیم دادههای ضروری را جمعآوری کرده و یک قدم فراتر از دیجیتال شدن برویم.
هر بیمارستان هوشمند شامل سه سطح میشود:
- داده
- بینش
- دسترسی
دادههای خام از سیستمهای داخل بیمارستان جمعآوری میشوند. هدف این است که دادههای جمعآوری شده، به نرمافزارهای یادگیری ماشین و تحلیل اطلاعات داده شود، تا بتواند بینشی از آنها به دست آورد. پزشکان، پرستاران یا کارکنان بیمارستان باید به این بینش دسترسی داشته باشند. البته همانطور که در خانه هوشمند از اپلیکیشن استفاده میشود، در بیمارستان هم باید بتوان از طریق تلفن همراه به اطلاعات دسترسی داشت.
تجهیزات بیمارستان هوشمند
در صورتی که قصد هوشمند کردن بیمارستان را دارید، استفاده از 5 تکنولوژی زیر را فراموش نکنید:
-
کیوسک پذیرش بیماران
شکی نیست که مرحله پذیرش بیماران، چه برای خود آنها و چه برای کارکنان بیمارستان خستهکننده است. کیوسک پذیرش با انجام خودکار بخشهای تکراری فرایند ثبت نام، وظیفه مسئول را راحتتر میکند تا او بتواند تمرکزش را روی سوالات بیماران بگذارد. این کیوسکهاهمچنین زمان انتظار بیماران را کاهش میدهند.
-
اتاق انتظار مجهز به شارژر
امروزه اکثر افراد وابسته به تلفن همراه یا تبلت هستند. همچنین در بیمارستان هوشمند بسیاری از کارها به وسیله این دستگاهها انجام میشود. بنابراین اتاق انتظاری مجهز به شارژر میتواند در بهبود تجربه بیمار تأثیر بسزایی داشته باشد.
-
سیستم زمانبندی دیجیتال
پیادهسازی یک سیستم زمانبندی دیجیتال میتواند هزینههای بیمارستان را به شدت کاهش دهد. کارکنان و کادر درمان میتوانند از هر کجا برنامه زمانی خود را ببینند، یا به راحتی درخواست شیفت اضافه یا مرخصی کنند. این سیستم مانند شبکهای برای ارتباط و اتصال کادر بیمارستان است.
-
بازیهای آموزشی
انتظار کشیدن برای کودکان سخت است و اگر قرار باشد این انتظار در یک اتاق شلوغ باشد، تبدیل به کابوسی برای والدین خواهد شد. استفاده از مانیتورهایی برای بازیهای آموزشی، اضطراب کودکان را کاهش میدهد و والدین آنها را خوشحال میکند. به علاوه فضای بیمارستان آرامتر خواهد شد.
-
پرونده پزشکی الکترونیکی
کاغذها علاوه بر آسیبی که به محیط زیست میزنند، باعث انتقال بیماری بین مراجعین و پزشک میشوند. همچنین بسیاری از مواقع خواندن پروندهها یا نسخه داروها سخت و زمانبر است. پرونده الکترونیکی کار را راحت میکند. به وسیله این پرونده، با یک اشاره دست پزشک میتواند همه اطلاعات پزشکی بیمار را داشته باشد. دادههای الکترونیک ماندگاری بالایی دارند و همچنین باعث کاهش زمان انجام کارها میشوند.
مزایای هوشمندسازی بیمارستان
- کاهش زمان انتظار بیماران
- سرعتبخشی به روند ارائه خدمات درمانی
- کاهش هزینههای ناشی از مصرف انرژی
- استفاده بهینه از تجهیزات بیمارستانی
- تحلیل اطلاعات بیماران و شخصی سازی تجربه آنها
- کاهش خطاهای پزشکی و تشخیص نادرست بیماری
- دردسترسی سریع به پرونده پزشکی بیماران
- اختصاص زمان کارکنان بیمارستان به کارهای مهم به جای کارهای روزمره و وقتگیر
- کاهش تردد در راهروهای بیمارستان یا انتظار در صف نوبتگیری
- تأمین ایمنی و امنیت بیمارستان با استفاده از تشخیص چهره، دوربینهای نظارتی و ...
- کاهش انتقال بیماری، با استفاده از تبلتهای شخصی یا دستیار صوتی
بخشهای مختلف بیمارستان هوشمند
قسمتهای مختلفی از بیمارستان را میتوان هوشمند کرد. به علاوه میتوان از راهکارهای هوشمند سازی مانند سیستم روشنایی هوشمند، سیستم امنیت هوشمند، سیستم هشدار هوشمند و … در همه بخشها استفاده کرد.
در ادامه چند ایده هوشمند سازی بخشهای مختلف بیمارستان را بررسی میکنیم.
اتاق بیمار
اتاقی که بیمار در آن بستری میشود نقش مهمی در تجربه کلی او از دریافت خدمات دارد. بیماران باید در زمان معاینه احساس امنیت و آرامش کنند.
در بیمارستان هوشمند میتوان تبلتی را در اختیار بیمار قرار داد تا بتواند اطلاعات لازم را به دست آورد، از فرایند درمان با خبر شود یا حتی برای سرگرم شدن و کاهش اضطراب از آن استفاده کند.
با استفاده از همین تبلت، بیمار میتواند شرایط هوا، نور و پردهها را کنترل کرده و شخصیسازی کند. این کار تأثیر بسزایی در رضایت بیماران و بهبود فرایند درمان دارد.
از طرف دیگر ایجاد دسترسی برای بیماران باعث میشود زمان ارزشمند کادر درمان برای مسائل مهمتری استفاده شود.
اتاق عمل
یکی از علل موثر در موفق بودن جراحی، محیط اتاق عمل است. این اتاق باید از همه لحاظ استریل باشد تا احتمال انتقال عفونت به صفر برسد.
در اتاق عمل میتوان از پنلهای لمسی با قابلیت کنترل تهویه هوا و روشنایی استفاده کرد. هر جراح تمایلات و ترجیحات خود را وارد کرده و اتاق عمل را شخصیسازی میکند. به علاوه هنگامی که اتاق عمل خالی است، سیستم مدیریت ساختمان آن را در حالت آماده به کار قرار میدهد، تا انرژی بیهوده مصرف نشود.
ویدیوی زیر، بخشی از یک اتاق عمل در بیمارستان هوشمند را نشان میدهد، که در آن پزشک جراح با استفاده از واقعیت افزوده، روند جراحی و احتمال موفقیت را بررسی میکند.
آزمایشگاه
حدود 70 درصد تصمیمات معالجه بیماران، بر اساس نتایجی است که در آزمایشگاه به دست میآیند. بنابراین این فضا باید به گونهای باشد که نتایج دقیق و سریعی تولید کرده و در عین حال از محیط و کارکنان محافظت کند. بنابراین محیط آزمایشگاه باید فقط برای عدهای قابل دسترسی باشد.
آزمایشگاههای هوشمند از راهکارهایی با کیفیت بالا استفاده میکند که علاوه بر اهداف گفته شده در بالا، در مصرف انرژی صرفهجویی کرده و عمر مفید تجهیزات را افزایش دهند. امنیت هوشمند و سیستم تهویه مناسب دو راهکار اصلی برای یک آزمایشگاه موفق هستند.
اتاقهای ایزوله، سالن انتظار بیمارستان، راهروها، پارکینگ و … نیز قابلیت هوشمند شدن را دارند.
هوشمندسازی بیمارستان با تپلایف
بیمارستانهای هوشمند امروزه در حال گسترش هستند. به طوری که در کشورها و شهرهای مختلف، نمونههایی از آنها را میبینیم. البته مشکلاتی از قبیل حفظ حریم شخصی بیماران نیز بر سر راه پیشرفت این بیمارستانها قرار دارند، که با پیشرفت تکنولوژی این مشکلات نیز حل خواهند شد.
تپ لایف با استفاده از تکنولوژی روز تلاش میکند بیمارستان را به مکانی هوشمند برای کارکنان و بیماران تبدیل کند. تمامی امکانات در اپلیکیشن تپ لایف به زبان فارسی است و همهی بیماران به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.