دنیای مدرن به سرعت در حال پیشرفت به سوی هوشمند شدن است و بالاخره روزی می‌رسد که تمامی افراد از هوشمند سازی خانه استفاده کنند. تقاضا و محبوبیت بالای اتوماسیون خانه باعث به وجود آمدن شرکت‌های فعال در زمینه خانه هوشمند شده است که تعداد زیاد این شرکت‌ها انتخاب را برای مشتریان سخت می‌کنند. بنابراین لازم است که برای شروع برندهای برتر هوشمند سازی، علت موفقیت آن‌ها و همچنین مهم‌ترین معیارها برای انتخاب یک برند را بررسی کنیم.

 

به دلیل نوپا بودن تکنولوژی خانه هوشمند و عدم آشنایی کامل ایرانیان با آن،در این مقاله به مقایسه  و معرفی برندهای برتر تجهیزات خانه هوشمند پرداختیم تا بتوانیم انتخاب‌های صحیح و آگاهانه‌ای در این زمینه داشته باشیم و تصمیم درست و منطقی را بگیریم.

 

مهمترین معیارها برای انتخاب برندهای برتر هوشمند سازی

افزایش تعداد برندها، دستگاه‌ها، پلتفرم‌های هوش مصنوعی و اکوسیستم‌ها باعث شده که بسیاری از افراد حتی بعد از خرید محصول هوشمند احساس کنند انتخاب درستی نکرده‌اند. بنابراین در ادامه لیستی از معیارهای مهم برای انتخاب برند هوشمند سازی آمده است که به شما برای انتخاب مطمئن‌تر کمک می‌کند.

1- قابل اطمینان بودن برند

در این جا منظور از قابل اطمینان بودن صرفا حفظ حریم شخصی و جاسوسی نکردن اطلاعات نیست. برند مورد نظر باید به اندازه کافی تجربه کاری داشته باشد به طوری که بتواند محصولاتی با کارایی بالا تولید کند.

2- پشتیبانی فنی و نحوه نصب

تصور این که یک دوربین امنیتی با بهترین امکانات و قابلیت‌ها را داشته باشید، اما نتوانید آن را به تلفن خود وصل کرده یا راه‌اندازی کنید بسیار ناامیدکننده است. بنابراین هنگام انتخاب برند هوشمند سازی حتما به نحوه پشتیبانی پیش و پس از خرید شرکت توجه کنید.

3- سازگاری و انعطاف‌پذیری

آمازون، گوگل، اپل و… با به کار گیری هوش مصنوعی زندگی را برای ما آسان کرده‌اند. البته تولیدکنندگان تجهیزات هوشمند معمولا اپلیکیشن و سیستم مخصوص به خود را دارند تا بتوانند مشتریان را برای خود نگه دارند. هنگام انتخاب برند حتما باید توجه کرد که با سایر برندهای معتبر و بزرگ سازگاری داشته باشد، تا بتوان از قابلیت‌های هر دو استفاده کرد.

به علاوه محصولات یک برند نباید صرفا برای افراد علاقه‌مند به تکنولوژی ساخته شده و یا در صورت قطعی اینترنت کارایی نداشته باشند. باید توجه کرد. یکی از معیارهای انتخاب برند هوشمند سازی، کارایی کافی محصولات آن در صورت قطعی اینترنت است.

4- قیمت

قیمت محصولات معمولا وابسته به عواملی مانند برند، خدمات مشتری، نحوه فروش محصول و … است. بر خلاف تصور، ماژول Wifi تجهیزات هوشمند قیمت چندانی ندارد و در نتیجه نباید اختلاف قیمت بیشتر از 30 تا 50 درصد نسبت محصولات غیر هوشمند داشته باشد. بنابراین باید بررسی کرد که قیمت محصول و خدمات ارائه شده توسط شرکت منطقی باشد.

5- عملکرد هوشمند و ارزش افزوده

ساده بودن در عین کارایی معیاری است که باید به آن توجه ویژه کرد. بسیاری از برندها با فراهم کردن ویژگی‌های اضافه، کار با محصول را سخت کرده و قیمت آن را بالا می‌برند. باید در نظر داشت که محصولات هوشمند برای راحت‌تر کردن زندگی ما هستند نه دشوار کردن آن.

 

برترین برندهای هوشمند سازی در ایران و جهان

برندهای برتر هوشمند سازی خانه و ساختمان در جهان

در ادامه لیستی از برترین برندهای خانه هوشمند در ایران و جهان آمده است:

1- Schneider Electric

این شرکت فرانسوی در سال 1836 و توسط جوزف اوژن اشنایدر افتتاح شد. در ابتدا زمینه فعالیت اشنایدر صنایع فولاد و کشتی‌سازی بود. در سال 1999 فعالیت خود را در زمینه محصولات الکتریکی شروع کرد و تا سال 2010 تبدیل به یکی از بهترین برندهای هوشمند سازی خانه در جهان شد. امروزه شرکت اشنایدر الکتریک یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات خانه هوشمند است که محصولاتی با قابلیت اطمینان بالا و تکنولوژی پیشرفته را برای صنایع مختلف تولید می‌کند.

2- Vera

در سال 2014، کمپانی اپل با راه‌اندازی پلتفرم HomeKit وارد بازار اتوماسیون خانه شده و از آن موقع پیشرفت چشم‌گیری را در زمینه تکنولوژی هوشمند داشته است. در ابتدا این پلتفرم با تعداد کمی از وسایل سازگار بود. اما در حال حاضر تعداد دستگاه‌های سازگار با HomeKit به سرعت در حال افزایش است. HomeKit به طور کلی امکان اتصال امن دستگاه‌ها به یکدیگر و کنترل قفل‌ها، دوربین‌ها، ترموستات و… را فراهم می‌کند. قابلیت ویژه آن توانایی استفاده از دستیار صوتی Siri برای ارسال فرمان‌ به دستگاه‌های هوشمند است.

3- Apple

در سال 2014، کمپانی اپل با راه‌اندازی پلتفرم HomeKit وارد بازار اتوماسیون خانه شده و از آن موقع پیشرفت چشم‌گیری را در زمینه تکنولوژی هوشمند داشته است. در ابتدا این پلتفرم با تعداد کمی از وسایل سازگار بود. اما در حال حاضر تعداد دستگاه‌های سازگار با HomeKit به سرعت در حال افزایش است. HomeKit به طور کلی امکان اتصال امن دستگاه‌ها به یکدیگر و کنترل قفل‌ها، دوربین‌ها، ترموستات و… را فراهم می‌کند. قابلیت ویژه آن توانایی استفاده از دستیار صوتی Siri برای ارسال فرمان‌ به دستگاه‌های هوشمند است.

4- Savant

این کمپانی در سال 2005 توسط رابرت مدونا تاسیس شده و در طی سال‌ها به جایگاه ویژه‌ای در صنعت اتوماسیون خانه رسیده است. Savant اولین کمپانی خانه هوشمند بود که اتوماسیون و تکنولوژی موبایل را به هم مرتبط کرد. محصولات این برند راحتی را در تمام 24 ساعت شبانه روز برای شما فراهم می‌کنند.

5- Control4

اریک اسمیت، ویل وست و مارک مورگان در سال 2003 کمپانی Control4 را با هدف فراهم کردن راهکارهای هوشمند کاربرپسند برای خانه‌ها و کسب و کارها تاسیس کردند. محصولات تولید شده توسط این کمپانی تا به امروز 400000 خانه در صد کشور را هوشمند و امن کرده‌اند. رضایت بالای مشتریان و خدمات پس از فروش ارائه شده توسط این شرکت آمریکایی باعث محبوبیت روزافزون آن شده است.

6- Fibaro

شرکت لهستانی فیبارو یکی از پیشگامان تولید محصولات مربوط به اتوماسیون خانه در اروپا به شمار می‌رود. پروتکل ارتباطی محصولات کمپانی فیبارو پروتکل بیسیم Z-Wave است. این برند به تنوع بالای محصولات، شکیل بودن، قیمت مناسب و امکان هوشمند سازی بدون ایجاد هیچ گونه خرابی معروف است.

7- Google Nest

Google Nest یک کمپانی شناخته شده در زمینه اتوماسیون خانه است و روز به روز به تعداد طرفدارانش اضافه می‌شود. این شرکت محبوب در سال 2010 و تحت مالکیت دو مهندس شرکت اپل تاسیس شد. در سال 2011 ترموستات معروف Nest روانه بازار شد. این ترموستات قابلیت برنامه‌ریزی و یادگیری داشت نقطه شروع موفقیت‌های برند شد. پس از آن محصولات متنوعی مانند تشخیص‌دهنده دود یا کربن مونوکسید و دوربین‌های امنیتی نیز توسط کمپانی تولید شدند.

8- Ecobee

با تجربه گرفتن از اشتباهات و کاستی‌های ترموستات Google Nest، کمپانی Ecobee اولین ترموستات هوشمند خود را تولید کرد. این ترموستات تمامی اطلاعات محیطی و الگوی مصرف شما را ذخیره و با استفاده از آن‌ها دمای هوا را مطلوب کرده و به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک می‌کند. قابلیت یکپارچه‌سازی بالای Ecobee و سازگار بودن آن با پلتفرم‌های خانگی دلیل اصلی محبوبیت این برند است.

9- MDT

کمپانی MDT محصولات هوشمند متنوعی را تحت پروتکل KNX تولید می‌کند و توانسته در مدت زمانی نه چندان بلند جزو 100 شرکت برتر دنیا قرار بگیرد. کیفیت بالا، خدمات پس از فروش، ضمانت سه ساله محصولات و مناسب بودن قیمت باعث جلب رضایت مشتریان نسبت به این برند شده است.

10- Zennio

بیش از 15 سال است که برند اسپانیایی Zennio در زمینه تولید محصولات خانه هوشمند فعالیت می‌کند و در این مدت حدود ده هزار پروژه انجام شده داشته است. این کمپانی با داشتن بیش از 250 محصول تحت پروتکل KNX توانسته محبوبیت بالایی در بیش از 80 کشور داشته باشد.Zennio یکی از بهترین برندهای خانه هوشمند در ایران است. عملکرد فنی و کیفیت بالای محصولات این برند علت اصلی محبوبیت آن است.

11- Notion

کمپانی Notion با سه اصل کار میکند: تامین امنیت، افزایش ایمنی و کاهش خطرات، استفاده از تکنولوژی برای آسان کردن کارها. این برند از سال 2014 در زمینه راهکارهای امنیتی و اتوماسیون خانه شروع به فعالیت کرده است و به دلیل ساده بودن استفاده از محصولات جایگاه ویژه‌ای بین برندهای برتر هوشمند سازی دارد.

لیست فوق تنها بعضی از موفق‌ترین و مطمئن‌ترین برندهای اتوماسیون خانه و تکنولوژی هوشمند در بازار را شامل می‌شود. به دلیل پیشرفت روزانه تکنولوژی و همچنین به وجود آمدن شرکت‌های جدید، نمی‌توان گفت که لیست بالا همواره ثابت و بدون تغییر بماند. برندهای دیگری مانند Philips، Smart Things، Belkin، Ring، G4 و … نیز بسیار مطرح و محبوب هستند.

اگر به فکر خریدن اولین محصول هوشمند برای خانه خود هستید، مطمئن باشید که برندهای گفته شده منجر به رضایت شما خواهند شد. البته هیچ برندی صد درصد بدون مشکل نیست. بنابراین توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر قبل از خریدن محصول، نظرات کاربران و امتیاز محصول را بررسی کنید.

راز موفقیت برندهای برتر هوشمند سازی

حتما شنیده‌اید که موفقیت تصادفی به دست نمی‌آید. ممکن است حتی یک بازاریابی قوی و تبلیغات گسترده هم نتواند یک کمپانی را محبوب کند. اما چه چیزی برترین برندهای خانه هوشمند را از صدها شرکت فعال دیگر در این زمینه متمایز می‌کند؟

به طور کلی می‌توان گفت موارد زیر مهم‌ترین عوامل موفقیت یک برند هوشمند سازی است:

ثبات برند

ثبات برند به این معنا است که کمپانی خدماتی پایدار ارائه دهد و به عبارت دیگر اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. برندهای برتر هوشمند سازی بر پایه اصول مخصوص خود پیش می‌روند و به همین دلیل مشتریان با اطمینان خاطر از آن‌ها خرید می‌کنند.

نوآوری و خلاقیت

پیشگامان همیشه خود را از سایرین متمایز می‌کنند. بین تعداد زیادی برند خانه هوشمند، یک نوآوری می‌تواند برند را برجسته کند. البته برای ماندگار شدن این تمایز، نوآوری باید در جهت اهداف خانه هوشمند باشد.

به روز بودن

معمولا شرکت‌های معتبر هوشمند سازی ساختمان هنگام تولید یک محصول قابلیت به روز رسانی را در نرم‌افزار آن قرار می‌دهند. برندهای برتر هوشمند سازی یک قدم فراتر رفته و امکان به روز رسانی خودکار محصولات را فراهم می‌کنند. به روز رسانی مداوم باعث هم قدم شدن با تکنولوژی، رفع مشکلات جزئی، رضایت مشتریان و در نهایت شناخته‌تر شدن برند می‌شود.

ارزش‌دهی به مشتریان

خدمات پس از فروش، پشتیبانی فنی، ضمانت محصولات، قیمت متناسب با کیفیت و حتی امکان شخصی‌سازی بیشتر محصولات باعث می‌شود که مشتریان تجربه‌ای عالی از خرید خود داشته و این تجربه را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارند.

 

هر چه گارانتی مدت زمان بیشتری را پوشش دهد در انتخاب شما نیز تاثیر بسیاری خواهد گذاشت،اما این نمیتواند تنها معیار شما برای انتخاب باشد. کیفیت محصولات و تجهیزات نیز بسیار حائز اهمیتی می باشد.از دیگر فاکتور ها میتوان به قیمت نیز اشاره کرد،چون هوشمند سازی ساختمان ها و خانه ها متحمل هزینه زیادی می باشد و توجه به قیمت تجهیزات می تواند بخشی از این هزینه ها را کاهش دهد.

چه عواملی در موفقیت یک برند هوشمند سازی موثر است؟

ثبات برند، نوآوری و خلاقیت، به روز بودن محصولات و ارزش‌دهی به مشتریان از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک برند هوشمند سازی است.

هنگام انتخاب برند هوشمند سازی به چه مواردی باید توجه کرد؟

قابل اطمینان بودن برند، پشتیبانی مناسب فنی و نحوه نصب آسان، سازگاری و انعطاف‌پذیری محصولات و قیمت مناسب از مواردی است که هنگام انتخاب برند باید به آن توجه کرد.

برای خرید محصولات سازگار با پروتکل بیسیم Z-Wave چه برندی پیشنهاد می‌شود؟

برند لهستانی فیبارو به دلیل تنوع بالای محصولات، شکیل بودن و قیمت مناسب یکی از بهترین پیشنهادها برای هوشمند سازی بیسیم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.