تجربه لذتبخش و هوشمند مهمان بودن و مهمانداری!
امروزه یکی از مهمترین پیشرفتهای تکنولوژی در صنعت هتلداری، ظهور و رشد تکنولوژی هتل هوشمند است. هتل هوشمند قابلیت سودرسانی همزمان به هتلداران و مهمانان را دارد و به طور بالقوه سود مالی داشته و باعث بهبود تجربه مشتری میشود. در ادامه مطالبی راجع به هتلهای هوشمند، دلیل اهمیت، نکات مثبت و ویژگیهای آنها آورده شده است.

هتل هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
به طور ساده میتوان گفت هتل هوشمند سیستمی است که هدف آن جایگزینی رزرو اتاق، باز کردن درب، تغییر وضعیت روشنایی و سایر امکانات هتل، با فشار دادن یک دکمه روی تلفن همراه است. در این هتل همه افراد از مسافران و مهمانان گرفته تا خدمه هتل، همه برای استفاده از خدمات و یا خدمترسانی از تلفن همراه خود استفاده میکنند.
هتل هوشمند از ابزارهایی متصل به اینترنت استفاده میکند که قابلیت تعامل و ارتباط با یکدیگر را دارند. به این سیستم به هم پیوسته اینترنت اشیا(IoT) نیز گفته میشود. به وسیله IoT حتی دستگاههای معمولی هم میتوانند دادهها را فرستاده یا دریافت کنند و “هوشمند” شوند.
هدف از هوشمند سازی هتل
هدف هر هتل جذب مهمان، تبدیل او به مشتری ثابت و سودآوری است. هتل هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایده هوشمندسازی هتل به منظور خدمترسانی بهتر به مهمانان و افزایش رضایت آنها در عین سودرسانی به هتلداران به وجود آمده است. تا پیش از هتلهای هوشمند، افراد ناآشنا به زبان محلی در رزرو و دریافت سرویس دچار مشکل میشدند، در برخی از هتلها مشکلات امنیتی از قبیل سرقت وسایل به وجود میآمد و یا انرژی بسیار زیادی در زمان عدم حضور مهمانان در اتاق هدر میرفت. البته موارد گفته شده تنها نمونههایی از مشکلات به وجود آمده در هتلهای سنتی است
با ظهور مفهوم هتلهای هوشمند، هتلها شخصیسازی شدهاند به طوریکه هر شخص با هر ملیتی که وارد هتل شود، میتواند به راحتی اقدام به رزرو اتاق با زبان محلی خود کند. حتی هنگام ورود پیام خوشامدگویی به زبان خود شخص برای او ارسال میشود.
علاوه بر شخصیسازی تجربه مهمانان، سیستم هوشمند هتلی مزایا و امکانات دیگری دارد که هر یک میتواند دلیل اقدام به هوشمند کردن هتلها باشد. این موارد در ادامه آمدهاند.
مزایای هوشمندسازی هتل
مزایای هوشمندسازی برای مهمانان
- امکانات سلف سرویسمهمانان در هتل هوشمند گزینههای بیشتری برای انتخاب دارند و بسیاری از کارها را میتوانند به آسانی و بدون کمک گرفتن از کارکنان هتل، خودشان انجام دهند. به عنوان مثال میتوانند خودشان چه داخل هتل و چه به صورت آنلاین اقدام به رزرو اتاق کنند.
- خدمات شخصیسازی شدهاگر مهمان یک بار به هتل هوشمندی مراجعه کند اطلاعات او برای اقامتهای بعدی ثبت میشود. بنابراین نیازی نیست در هر مراجعه اطلاعات از ابتدا داده شود. به علاوه خدمات ارائه شده بر اساس تمایلات او شخصیسازی شده و برای هر شخص به صورت کاملا منحصر به فرد ارائه میشود.
- آسایش و راحتیهنگامی که مسافری خسته از راه میرسد، نیازی نیست برای درخواست یا دریافت اتاق خود در صف بماند یا منتظر باشد چرا که درخواست او در این هتلها به سرعت پاسخ داده میشود. به علاوه کنترل همه امکانات اتاق از چراغها گرفته تا پردهها خود باعث ایجاد راحتی افراد میشود.
مزایای هوشمندسازی برای هتلداران
- بهینهسازی زمان کاری کارکنانحجم زیادی از کارهای روزمره و پاسخگویی به سوالهای متداول مهمانان به وسیله اتوماسیون هتل انجام میشود. بنابراین وقت کارکنان هتل صرف انجام کارهای مهمتری شده و کارایی آنها بالا میرود.
- کاهش هزینهها و افزایش درآمداز آنجا که سیستم روشنایی، کنترل دما و تهویه این هتلها هوشمند است، در مصرف انرژی صرفهجویی شده و هزینهها به شدت کاهش مییابد. در عین حال امکانات فراوان هتل باعث جذب مهمانان بیشتر و افزایش درآمد میشود.
- پاسخدهی بلادرنگ به مهمانانبیشتر سوالاتی که برای مهمانان به وجود میآید مشابه یکدیگر بوده و تنها 10% آنها مربوط به مسائلی است که باید توسط کارکنان یا مدیر هتل پیگیری شود. در هتل هوشمند 90% سوالات به صورت خودکار و بلادرنگ جواب داده شده و زمان و کیفیت پاسخگویی سایر سوالات بهبود میابد.
امکانات هتل هوشمند
- سیستم تماما دیجیتال با امکان تعریف و اجرای انواع مختلف سناریوها جهت کنترل روشنایی، پردهها، سیستم کنترل دما و ...
- ارتباط ساده، آنلاین و بدون اتلاف وقت مهمانان با کارکنان هتل تنها با فشار دادن یک دکمه
- ارائه خدمات رفاهی هوشمند به مهمانان به منظور بالا بردن سطح رضایت آنها
- ارائه گزارش دقیق از مصرف انرژی در بخشهای مختلف، به مدیر هتل به منظور بررسی دقیقتر
- مجهز به سیستم هشدار هوشمند، برای اطفاء هوشمند حریق و یا قطع خودکار برق و گاز در زمان احساس خطر
- کنترل هوشمند تمام اجزا و امکانات داخلی هتل
- شخصیسازی تجربه مهمان با استفاده از اطلاعات موجود از سفرهای قبلی او
- سیستم امنیتی کاملا مجهز برای حفاظت از اتاقها و سایر بخشهای هتل
- مدیریت هوشمند مصرف انرژی در هتل با توجه به ساعات اوج مصرف

چه بخش هایی از هتل، قابلیت هوشمند شدن دارند؟
میتوان گفت تمام بخشهای هتل اعم از اتاقها و سوییتهای مهمانان، رستوران، استخر، اتاق کنفرانس، اتاق پرسنل، آشپزخانه، میز پذیرش مهمان، فضای خارجی، نقاط ورود و خروج به هتل و حتی پارکینگ را هوشمند کرده و از استفاده از امکانات آنها لذت برد.
پیاده سازی سیستم مدیریت هوشمند هتل با تپ لایف
تپلایف راهکارهای متعددی برای هوشمندسازی هتل شما دارد. از جمله این راهکارها میتوان به روشنایی هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و دوربینهای نظارتی، سیستم تهویه و کنترل هوشمند دما، پارکینگ و سیستم هشدار هوشمند اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به هوشمندسازی هتل خود، تیم تپلایف همواره آماده پاسخگویی به شما است.