لذت مهمان بودن و میزبان بودن به طور همزمان در هتل هوشمند!

امروزه یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت هتل‌داری، ظهور و رشد تکنولوژی هتل هوشمند است. این هتل قابلیت سودرسانی همزمان به هتل‌داران و مهمانان را دارد. همچنین به طور بالقوه سود مالی داشته و باعث بهبود تجربه مشتری می‌شود.

درحال حاضر بیشتر هتل‌های معروف دنیا در حال هوشمندسازی هستند و تبدیل شدن یک هتل به هتل هوشمند  می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برای مهمانان ، زندگی بهتری را برای کارکنان و کاهش هزینه‌ها را برای مدیران به همراه داشته باشد. در یک اتاق هوشمند مسافران امکان این را دارند که با استفاده از سیستم هوشمند، اتاق خود را به شکلی که دوست دارند کنترل کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را سریع‌تر و راحت‌تر بدست آورند.

هتل هوشمند چیست؟

به طور ساده می‌توان گفت هتل هوشمند سیستمی است که هدف آن جایگزینی رزرو اتاق، باز کردن درب، تغییر وضعیت روشنایی و سایر امکانات هتل، با فشار دادن یک دکمه روی تلفن همراه است. در این هتل همه افراد از مسافران و مهمانان گرفته تا خدمه هتل، همه برای استفاده از خدمات و یا خدمت‌رسانی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

هتل هوشمند از ابزارهایی متصل به اینترنت استفاده می‌کند که قابلیت تعامل و ارتباط با یکدیگر را دارند. به این سیستم به هم پیوسته اینترنت اشیا (IoT) نیز گفته می‌شود. به وسیله IoT حتی دستگاه‌های معمولی هم می‌توانند داده‌ها را فرستاده یا دریافت کنند و “هوشمند” شوند.

هتل هوشمند
هتل هوشمند

هتل‌های هوشمند با استفاده از یک سری تکنولوژی پیشرفته در صنعت هتلداری، تجربه دلچسبی را برای مهمانان و هتلداران فراهم می‌کند. هتل های سنتی می‌توانند با اتوماسیون کردن خود و با استفاده از هوش مصنوعی به هتل‌های هوشمند تبدیل شوند.

در هتل‌های هوشمند فرایند رزرو اتاق توسط ربات یا به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و مهمانان امکان کنترل همه‌ی وسایل داخل اتاق را توسط برنامه‌ای که بر روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند، دارند. در هتل‌های بسیار پیشرفته حتی غذا و نوشیدنی‌ها، توسط ربات و یا برنامه روی موبایل قابل سفارش دادن می‌باشد.

 

مزایای هوشمندسازی هتل

  • بهینه‌سازی زمان کاری کارکنان:حجم زیادی از کارهای روزمره و پاسخ‌گویی به سوال‌های متداول مهمانان به وسیله اتوماسیون هتل انجام می‌شود. بنابراین وقت کارکنان هتل صرف انجام کارهای مهم‌تری شده و کارایی آن‌ها بالا می‌رود.
  • کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد:از آن‌جا که سیستم روشنایی، کنترل دما و تهویه این هتل‌ها هوشمند است، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد. در عین حال امکانات فراوان هتل باعث جذب مهمانان بیشتر و افزایش درآمد می‌شود.
  • پاسخ‌دهی بلادرنگ به مهمانان:بیشتر سوالاتی که برای مهمانان به وجود می‌آید مشابه یکدیگر بوده و تنها 10% آن‌ها مربوط به مسائلی است که باید توسط کارکنان یا مدیر هتل پیگیری شود. در هتل هوشمند 90% سوالات به صورت خودکار و بلادرنگ جواب داده شده و زمان و کیفیت پاسخ‌گویی سایر سوالات بهبود میابد.
  • امکانات سلف سرویس:مهمانان در هتل هوشمند گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارند و بسیاری از کارها را می‌توانند به آسانی و بدون کمک گرفتن از کارکنان هتل، خودشان انجام دهند. به عنوان مثال می‌توانند خودشان چه داخل هتل و چه به صورت آنلاین اقدام به رزرو اتاق کنند.
  • خدمات شخصی‌سازی شده:اگر مهمان یک بار به هتل هوشمندی مراجعه کند اطلاعات او برای اقامت‌های بعدی ثبت می‌شود. بنابراین نیازی نیست در هر مراجعه اطلاعات از ابتدا داده شود. به علاوه خدمات ارائه شده بر اساس تمایلات او شخصی‌سازی شده و برای هر شخص به صورت کاملا منحصر به فرد ارائه می‌شود.
  • آسایش و راحتی:هنگامی که مسافری خسته از راه می‌رسد، نیازی نیست برای درخواست یا دریافت اتاق خود در صف بماند یا منتظر باشد. چرا که درخواست او در این هتل‌ها به سرعت پاسخ داده می‌شود. به علاوه کنترل همه امکانات اتاق، از چراغ‌ها گرفته تا پرده‌ها، خود باعث ایجاد راحتی افراد می‌شود.

  • پیش‌بینی تعمیر و نگهداری: نصب سنسور هوشمند این امکان را می‌دهد که در صورت بروز هرگونه خرابی با دادن هشدار قبل از اینکه یک مشکل جدی و پرهزینه رخ دهد، آن رارفع کنند.
  • سرویس اتاق هوشمند: در صورت حضور مهمانان در اتاق امکان فرستادن منو بر روی گوشی این امکان را می‌دهد که مسافر به راحتی در اتاق سفارش خود را انجام دهد.

  • رزرواسیون پارکینگ هوشمند: با استفاده از اپلیکیشن هتل و حسگر‌های هوشمند این امکان برای مهمان‌ها وجود دارد که از قبل مکان پارک خود را رزرو کنند که این باعث صرفه‌جویی هزینه مدیریت و زمان مهمان می‌شود.
    • پذیرش و تسویه بدون وقفه: مسافران می‌توانند قبل از رسیدن به هتل از طریق اپلیکیشن به کارکنان هتل اطلاع دهند تا فرآیند پذیرش سریع‌تر و راحت‌تر صورت بگیرد. همچنین هنگام تحویل اتاق نیز می توان از این امکان استفاده کرد.
    • استفاده از موبایل به عنوان کلید اتاق: استفاده از موبایل به عنوان کلید اتاق علاوه بر اینکه هزینه چاپ کارت را برای هتل کاهش می‌دهد، به مسافر این اطمینان خاطر را می‌دهد که تنها خودش قابلیت دسترسی به اتاق را دارد.

    امکانات هتل هوشمند

    • سیستم تماما دیجیتال با امکان تعریف و اجرای انواع مختلف سناریوها جهت کنترل روشنایی، پرده‌ها، سیستم کنترل دما و ...
    • ارتباط ساده، آنلاین و بدون اتلاف وقت مهمانان با کارکنان هتل تنها با فشار دادن یک دکمه
    • ارائه خدمات رفاهی هوشمند به مهمانان به منظور بالا بردن سطح رضایت آن‌ها
    • ارائه گزارش دقیق از مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، به مدیر هتل به منظور بررسی دقیق‌تر
    • مجهز به سیستم هشدار هوشمند، برای اطفاء هوشمند حریق و یا قطع خودکار برق و گاز در زمان احساس خطر
    • کنترل هوشمند تمام اجزا و امکانات داخلی هتل
    • شخصی‌سازی تجربه مهمان با استفاده از اطلاعات موجود از سفرهای قبلی او
    • سیستم امنیتی کاملا مجهز برای حفاظت از اتاق‌ها و سایر بخش‌های هتل
    • مدیریت هوشمند مصرف انرژی با توجه به ساعات اوج مصرف

    هدف از هوشمند سازی هتل

    هدف هر هتل این است که مهمانان را جذب کند، آن‌ها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کند و در نهایت باعث سودآوری بیشتر شود. هتل هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    ایده هوشمندسازی هتل به منظور خدمت‌رسانی بهتر به مهمانان و افزایش رضایت آن‌ها در عین سودرسانی به هتل‌داران به وجود آمده است. تا پیش از هتل‌های هوشمند، افراد ناآشنا به زبان محلی در رزرو و دریافت سرویس دچار مشکل می‌شدند، در برخی از هتل‌ها مشکلات امنیتی از قبیل سرقت وسایل به وجود می‌آمد و یا انرژی بسیار زیادی در زمان عدم حضور مهمانان در اتاق هدر می‌رفت. البته موارد گفته شده تنها نمونه‌هایی از مشکلات به وجود آمده در هتل‌های سنتی است با ظهور مفهوم هتل‌های هوشمند، هتل‌ها شخصی‌سازی شده‌اند به طوری که هر شخص با هر ملیتی که وارد هتل شود، می‌تواند به راحتی اقدام به رزرو اتاق با زبان محلی خود کند. حتی هنگام ورود پیام خوشامدگویی به زبان خود شخص برای او ارسال می‌شود.

    علاوه بر شخصی‌سازی تجربه مهمانان، سیستم هوشمند هتلی مزایا و امکانات دیگری دارد که هر یک می‌تواند دلیل اقدام به هوشمند کردن هتل‌ها باشد.

    می‌توان گفت تمام بخش‌های هتل اعم از اتاق‌ها و سوییت‌های مهمانان، رستوران، استخر، اتاق کنفرانس، اتاق پرسنل، آشپزخانه، میز پذیرش مهمان، فضای خارجی، نقاط ورود و خروج به هتل و حتی پارکینگ را هوشمند کرده و از استفاده از امکانات آن‌ها لذت برد. تپ‌لایف راهکارهای متعددی برای هوشمندسازی هتل شما دارد. از جمله این راهکارها می‌توان به روشنایی هوشمند،سیستم امنیتی هوشمند و دوربین‌های نظارتی، سیستم تهویه و کنترل هوشمند دما، پارکینگ و سیستم هشدار هوشمند اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به هوشمندسازی هتل خود، تیم تپ‌لایف همواره آماده پاسخ‌گویی به شما است.

    هوشمند کردن هتل چه مزیتی برای هتل‌داران دارد؟

    با اتوماسیون حجم زیادی از کارهای هتل، زمان کاری کارکنان بهینه‌سازی می‌شود. در نتیجه پاسخ‌دهی به میهمانان سریع‌تر صورت می‌گیرد. با بهینه‌سازی مصرف هزینه‌ها کم شده و امکانات هتل باعث جذب مهمانان و افزایش درآمد می‌شود.

    چه بخش‌هایی از هتل را می‌توان هوشمند کرد؟

    می‌توان تمام بخش‌های هتل اعم از اتاق‌ها و سوییت‌های مهمانان، رستوران، استخر، اتاق کنفرانس، اتاق پرسنل، آشپزخانه، میز پذیرش مهمان، فضای خارجی، نقاط ورود و خروج به هتل و حتی پارکینگ را هوشمند کرد.

    چه عواملی باعث برتری هتل هوشمند نسبت به هتل‌های سنتی می‌شود؟

    شخصی‌سازی تجربه مهمانان، آسایش و راحتی بیشتر نسبت به هتل‌های غیر هوشمند و امکانات سلف سرویس هتل هوشمند از مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند.